[:no]Velkommen! Dette er den første artikkelen i føljetongen Myteskjold. Her ser jeg på sentrale fortellinger knyttet til stedene jeg besøker i jobbsammenheng. Mange byer, kommuner og steder har et våpenskjold, men hva er stedets myteskjold? Første sted ut er:
som jeg besøkte forrige helg. Alvdal er en norsk kommune i Hedmark fylke med omtrent 2500 innbyggere.
Den samiske skia
Kommunens våpenskjold forestiller to hvite ski på blå bakgrunn. Bakgrunnen for motivet sies å være funnet av den beryktede Alvdalsskia i 1906, en ski datert til 585 e.Kr.
Det interessante med denne skia er at det er en sørsamisk ski. På 500-tallet var dette området nemlig et samisk område. Mye tyder på at denne urbefolkningen ble tvunget vekk av ekspansjonen av norrøne bosetninger fra 700-tallet og utover. Men en av skiene deres ble igjen.
Hva vil det egentlig si å være norsk? En av Alvdals sentrale historier forteller om et opprinnelig folk som ble fordrevet til fordel for et annet, men som stadig minnes symbolsk i kommunens våpenskjold. For selv om nordmenn fødes med ski på beina, er det en samisk ski som har inspirert motivet.
Den indiske vismannen
En annen sentral historie, som var årsaken til at jeg overhodet drog til Alvdal, er knyttet til den indiske yogien, poeten og filosofen Swami Sri Ananda Acharya, i Alvdal lokalt kjent ved sitt fødenavn Baral.
I 1917, for akkurat 100 år siden og 11 år etter at Alvdalsskia ble funnet, kom Baral til Alvdal, kjøpte et gårdsbruk på Tronfjellet og døpte det om til Gaurisankarseter etter Gaurisankar, en av de høyeste fjelltoppene i Himalaya.
Her ble han værende i nesten 30 år til han døde på fredsdagen 8. mai 1945. Hans store drøm var å etablere et Fredsuniversitet på Tronfjellet, et universitet hvor studenter fra alle steder av verden kunne komme og lære hverandres kulturer og verdener å kjenne. For dersom man virkelig forstår og kjenner hverandre, er det umulig å gå til krig mot hverandre.
Om hundre år vil allting….?
I 1922 skal Baral ha uttalt at verdenen ville være moden for at Fredsuniversitetet skulle bli en realitet om en hundre år eller så. Stiftelsen Tronfjell Fredsuniversitet jobber med det målet i sikte. Kanskje drømmen blir sann om en fem års tid?
Historier påvirker virkeligheten. Alle i Alvdal vokser opp med fortellingene om en av Norges første fremmedkulturelle innvandrere og Alvdals store sønner – hans fredseksempel er en del av den lokale kulturen. Samiske ski i kommunevåpenet. En indisk yogi som æresborger. Hva vil det si å være norsk?
Kanskje tiden snart er inne. Kanskje det verden opplever av rystelser nå er smerterier som er knyttet til fødsel snarere enn død.
Kanskje Alvdals historier, Alvdals myteskjold, bærer i seg kimen til et samfunn der vi ikke lenger fortrenger hverandre basert på ideer om hva det vil si å tilhøre en av mange konstant omskiftelige kulturer, slik norrøne bosettere drev sørsamiske skigåere på flukt over fjellet, men omfavner hverandre. Basert på den rimelig opplagte ideen at vi alle er mennesker. Naivt, sier du? Vel, la oss gi det fem år til. 🙂
I mellomtiden kan vi ihvertfall hjelpes ad med å fortsette å dele historier som dette. Og hvis Baldurfilm får støtte til dokudramapiloten om Baral jeg var med på å filme i Alvdal forrige helg, så vil denne historien deles enda videre. Noe den absolutt fortjener.
[:en]Welcome! This is my first blog post in the series Coat of Myths. Here I will take a closer look at central stories related to the places I visit in my line of work. Many cities, municipalities and sites has a coat of arms, but what about its coat of myths? The first place I will check out is:
which I visited last weekend. Alvdal is a Norwegian municipality in the county of Hedmark with approximately 2500 inhabitants.
The Sami Ski
Alvdal’s coat of arms represents two white skis on a blue field. The motive is said to be related to a stunning find in 1906 – a ski from around 585 AD.
An interesting fact about this particular ski is that it belonged to one of the Southern Samis. In the 6th century this was a Sami area. Other archaeological findings seem to indicate that this aboriginal people was forced out of the area due to the rapid expansion of Norse settlements from the 8th century onwards. But one of their skis remained.
What does being Norwegian really mean? One of the central stories of Alvdal tells about an original people forcibly removed by the representatives of another culture, but the memory of them is preserved in symbolic form in the coat of arms of Alvdal. Though it is said that Norwegians are born with skis on their feet, a Sami ski is the main inspiration for the motive.
The Indian sage
Another central story, the reason for me even going to Alvdal, is related to the Indian yogi, poet and philosopher Swami Sri Ananda Acharya, locally known by his given name Baral.
In 1917, exactly 100 years ago and 11 years after the Alvdal Ski was found, Baral arrived in Alvdal, bought a farmstead at the mountain Tronsfjellet and named it Gaurisankarseter. Gaurisankar is one of the highest mountain tops of the Himalayas, while seter is a Norwegian term meaning «mountain farm».
Here he stayed for almost 30 years until he died the 8th of May 1945, the day WWII ended. His great dream was to establish a Peace University at Tronfjellet, a university where students from all the corners of the world could come to learn and understand each other’s worlds and cultures. The idea being that if you truly understand and know your neighbour, you will never be able to go to war against eachother.
A hundred years
In 1922 Baral said that the world would be ready for the Peace University in a hundred years or so. Stiftelsen Tronfjell Fredsuniversitet is a foundation working towards this actual goal. Maybe the dream can come true in five years’ time?
Stories affect reality. Everyone in Alvdal grow up with the tales of one of Norways first immigrants from an alien culture and one of Alvdal’s great sons – his example of peace has become part of the local culture. Sami skis in their coat of arms. An Indian yogi as honorary citizen. What does it mean to be Norwegian?
Maybe it’s soon time. Maybe the shake-ups the world is experiencing right now are waves of pain related to birth rather than death.
Maybe Alvdal’s stories, Alvdal’s coat of myths, carry the seed to a society where we no longer repress eachother based on ideas about what it means to belong to one of many ever-changing cultures, just like Norse settlers drove Sami skiers away in the distant past, but embrace eachother. Based on the quite obvious idea that we are all human beings. Naive, you say? Allright, let’s give it another five years. 🙂
In the meantime the least we can do is to help eachother by continuing to share stories like this. And if Baldurfilm garners financial backing as a result of the docu drama pilot about Baral I was party to filming in Alvdal last weekend, this story will be shared further. Which it truly deserves.
[:]
Legg igjen en kommentar