Den 16. oktober var jeg i London for å kickstarte samarbeidet med komponist, musiker og lyddesigner Jens L. Thomsen iht. forprosjektet til So You Want To Be A Hero?
I tillegg til å bruke mye verdifull researchtid på å teste ut et hav av gamle Commodore 64-spill Jens hadde fått tak i for en slikk og ingenting, spilte jeg gjennom deler av Quest for Glory-spillene og samplet en del viktige musikktemaer derfra.
Norsk Kulturråd, som begynte en føljetong om meg som søker knyttet til dette prosjektet i vår, har skrevet en ny artikkel om meg som bl.a. omhandler mitt første møte med Jens. Artikkelen kan leses her på deres hjemmeside. Der finner du også lenker til de to tidligere sakene de har forfattet.
Jeg og Jens eksperimenterte med og utprøvde en lang rekke muligheter, og etter å ha holdt på en laaang dag til godt over midnatt, befant vi oss her:
Denne resamplingen av spillmusikktemaer er bare et av mange mulige ledd i prosessen, og kan høres her:
Her er forøvrig kamp-temaet samplingen er basert på, i PC-speaker, Sound Blaster og semi-symfonisk versjon:
Les gamle nyhetsposter om So You Want To Be A Hero?, en soloforestilling om dataspill, forholdet mellom virkelighet og fantasi og hva det EGENTLIG vil si å være en helt:
Forprosjektstøtte!
So You Want To Be A Hero?On the 16th of October I was in London to kick start the cooperation with composer, musician and sound designer Jens Thomsen concerning the pre project for the solo performance So You Want To Be A Hero?
We used some of our valuable research time testing out a cornucopia of old Commodore 64 games that Jens had procured for next to nothing. Then, I played through parts of the Quest for Glory-games to sample some important musical themes.
The Norwegian Arts Council has earlier written articles about this project and me as an applicant. Their latest entry concerns among other things my first meeting with Jens. It can be read here.
In London we experimented with and tried a wide range of opportunities. Here’s an excerpt from sometime…oh…after midnight?
This resampling of some of the themes is just a step in the bigger process. The result of this particular experiment can be heard here:
By the way, here you can listen to the battle theme this remix is based on, in PC Speaker, Sound Blaster and semi-symphonic version:
Read old news about So You Want To Be A Hero?, a solo performance about computer games, the relationship between reality and imagination and what it REALLY means to be a hero:
Legg igjen en kommentar